“Wij zijn de stem van NMBS.”

Soumaya, verkeersinfobediende bij NMBS

“Ik heb een diploma als kinderverzorgster en heb 10 jaar in een crèche gewerkt. Plots werd de crèche verkocht en moest ik op zoek naar iets anders. Mijn man werkt als tramchauffeur bij MIVB en hij raadde me aan om voor een job in de mobiliteitssector te gaan. Ik botste op de vacature voor verkeersinfobediende/speaker bij NMBS. Om een goed inzicht te krijgen in de job, heb ik contact gezocht met een werknemer en een video op YouTube bekeken. Dankzij die info was ik goed voorbereid op mijn sollicitatiegesprek.  Ik kom uit een heel andere sector, maar eigenlijk is het doel hetzelfde. Als kinderverzorgster begeleidde ik baby’s, nu reizigers. En daarbij moet ik steeds het hoofd koel houden en prioriteiten kunnen bepalen.”

Omroepsysteem EMMA

“De dagen zijn heel onvoorspelbaar omdat we afhangen van het real time treinverkeer. Ons doel: ervoor zorgen dat de reizigers correct geïnformeerd zijn en dat er in alle stations dezelfde informatie gegeven wordt. Dat doen we aan de hand van een computerprogramma: EMMA. Daarin staan voorgeprogrammeerde zinnetjes en het is aan ons om de juiste boodschap voor de situatie samen te stellen. Dat kan gaan om afschaffingen en hun alternatief, spoorwijzigingen of werken. Gaat het om een situatie waarvoor er nog niets voorzien is? Dan roepen we live om. Denk maar aan boodschappen die te maken hebben met het coronavirus. Als kind deed ik altijd het stemmetje na dat je in het station kan horen en nu ben ik zelf die stem!”

Een dag om nooit te vergeten

“Talenkennis is zeker belangrijk in deze job. Je moet ook een taalkundige volgorde respecteren. Ik ben onder andere verantwoordelijk voor het station van Brussel-Zuid, dat bekent dat ik zowel in het Frans, Nederlands, Duits als Engels moet kunnen omroepen. De volgorde van die talen hangt af van de locatie van het station. De volgorde in Brussel-Zuid is dus niet dezelfde als die in Brussel-Noord! Daarnaast is het belangrijk dat je verschillende zaken tegelijkertijd kan doen, dat je anticipeert op bepaalde situaties en steeds oplossingsgericht werkt.

Als verkeersinfobediende krijg je een opleiding. Die start met basiskennis over het treinmaterieel en specifieke woordenschat. Je leert ook met de verschillende programma’s werken, waarvan EMMA het belangrijkste is. Daarna word je bijgestaan door een collega. Tijdens mijn observatieweken viel er een Eurostartrein in panne tijdens een hittegolf. Die dag vergeet ik nooit meer! Ik kon onmiddellijk in actie schieten. Ook al hebben we geen rechtstreeks contact met de reiziger, toch voelen we dat we concreet bijdragen aan een vlot treinverkeer. Als wij er niet zijn, lopen de reizigers verloren.”

Ook zin gekregen in een job als verkeersinfobediende bij NMBS? Ontdek onze jobs!