"28 jaar & een gebouw van meer dan 8.000 m2 ontwerpen"

Bij NMBS ben je nooit te jong voor het grote werk. Ook Eline (28 jaar) neemt elke dag verantwoordelijkheid op in haar job als Expert Civil Engineering Design. “Elk project waar ik mee bezig ben, zal ik ooit in het echt kunnen bewonderen.”

Van ontwerpfase tot in het straatbeeld

Als Expert Civil Engineering Design focust Eline zich op de stabiliteit van gebouwen. “Dat kan een nieuw station zijn, maar evengoed een fietsenparking of een overkapping”, legt ze uit. “We zijn ook bezig met de stations toegankelijker te maken, denk bijvoorbeeld aan liften of roltrappen. Ik ben vooral betrokken in de ontwerpfase: ik bekijk of de ideeën van de architect haalbaar zijn, hoe groot de verschillende elementen moeten zijn, of we interventies moeten uitvoeren, … Allemaal om ervoor te zorgen dat het geheel stabiel is.”

“Ik werk aan gebouwen die een prominente plek in het straatbeeld innemen.”

“Ik vind het heel bijzonder dat ik de projecten waar ik elke dag aan werk ooit in het echt zal kunnen bewonderen”, zegt Eline. “Het zijn bovendien bouwwerken die een prominente plek in het straatbeeld innemen.” Ook haar team is voor Eline een groot pluspunt. “Goeie begeleiding vind ik belangrijk. Hier kan ik altijd iets vragen aan mijn collega’s en leren we van elkaar.”

Bijleren, in theorie en praktijk

Op wat voor projecten Eline zoal werkt? “Dat zijn best grote projecten met een grote verantwoordelijkheid”, zegt ze. “Je moet hier geen tien jaar ervaring hebben om beslissingen te mogen nemen. Momenteel werk ik aan een nieuwe technische werkhal voor het onderhoud van de treinen. Het is een gebouw van 36 miljoen euro en 8100 vierkante meter, en ik ben de enige stabiliteitsingenieur. Daarnaast ben ik bezig met een parkeergarage in Sint-Genesius-Rode. Die telt 306 parkeerplekken, dus ook geen kleintje.”

“Je moet hier geen tien jaar ervaring hebben om beslissingen te mogen nemen.”

In het anderhalf jaar dat ze bij NMBS werkt, heeft Eline al veel bijgeleerd. “Bijvoorbeeld over treinbelasting: hoe zwaar is een trein, hoe snel gaat die, en hoe moet je daar dan rekening mee houden voor de stabiliteit? Daar wist ik eerst niks van. Maar naast theoretische kennis heb ik ook geleerd hoe je bepaalde projecten praktisch het best aanpakt.”

In de toekomst zou Eline dan ook graag meer de coördinatie op zich nemen. “Da’s iets waarin ik nog wil groeien, en dat lijkt me hier zeker mogelijk. Binnenkort krijg ik een project waarbij ik dat al eens kan uitproberen. Daar heb ik heel veel zin in!”