"De smartwatch is als een afstandsbediening voor de trein: één swipe en de trein kan vertrekken"

Er gebeurt veel bij NMBS. Heel veel. Van innovatieve ideeën om treinritten aangenamer te maken tot initiatieven die het werk van onze collega’s vergemakkelijken. Ook Walid realiseert elke dag straffe dingen bij NMBS. Als teamleider voor de treinbegeleiders in Charleroi werkt hij aan projecten die zowel de veiligheid als de tevredenheid van reizigers verhogen. “Kleine details kunnen een groot verschil maken.”

Een gevarieerde job

Walid werkt als teamleider voor de treinbegeleiders in Charleroi. “Ons werk is heel gevarieerd. We coachen, volgen KPI’s op en begeleiden collega’s na incidenten. We zijn het eerste aanspreekpunt voor de treinbegeleiders.”

Trots op NMBS

Walid is fier op zijn werk bij NMBS. “Twee jaar geleden ben ik begonnen met een master in management, leadership en people management aan ICHEC in Brussel. Sindsdien ben ik nog trotser op NMBS omdat ik tijdens gesprekken met andere werkstudenten zag hoe vooruitstrevend onze organisatie eigenlijk is.”

Die vooruitstrevendheid geldt niet alleen voor technologische innovatie, maar ook op het vlak van inclusie en diversiteit. "Wanneer ik tijdens mijn opleiding vertel over de initiatieven die we al hebben geïmplementeerd, zoals participatief management en inclusief leiderschap, dan geeft me dat een enorm goed gevoel. Het is best indrukwekkend om te zien hoever wij al staan.

"Het is best indrukwekkend om te zien hoever wij
al staan op het vlak van inclusie en participatie."

Swipe & go

Eén van de meest innovatieve projecten waar Walid aan heeft gewerkt, is de introductie van de smartwatch als een soort afstandsbediening voor de trein. “De smartwatch is niet zomaar een gadget. Het is een essentieel onderdeel van onze nieuwe vertrekprocedure.” De smartwatch zorgt voor meer veiligheid en stiptheid. “Zo hoeft de treinbegeleider zich niet meer door een drukke menigte op het perron te manoeuvreren om dan met een sleutel in een kastje het signaal te geven dat de trein kan vertrekken. Alles gebeurt nu met een eenvoudige swipe op de smartwatch. Zodra de vertrekprocedure is gestart, verdwijnt de trein bovendien van de schermen in het station. Alles om ongelukken met gehaaste reizigers te voorkomen.”

"De smartwatch is niet zomaar een gadget.
Het is een essentieel onderdeel
van onze nieuwe vertrekprocedure."

Walid legt uit hoe de smartwatch ook bijdraagt aan een betere klantbeleving: “Wanneer een trein aankomt in het station, hoeft de treinbegeleider niet meer te zoeken naar informatie. Met een simpele druk op de smartwatch krijgt die de juiste aansluitingen, de aanwezigheid van personen met beperkte mobiliteit, groepen reizigers en eventuele beperkingen op de perrons. Dat zijn allemaal kleine, maar heel belangrijke details die de tevredenheid van de reizigers aanzienlijk verbeteren.”