“Bij Securail zijn we de ogen van NMBS op het terrein.”
Philippe, Gespecialiseerd veiligheidsagent bij NMBS
“Ik heb een tijdje kunnen leven van mijn passie: sport. Daarna heb ik een carrièreswitch gemaakt naar de beveiligingssector. Op een dag ging ik naar mijn werk en hoorde ik op de radio een reclamespot voor veiligheidspersoneel bij NMBS. Op dat moment werkte ik in de privésector. De overstap naar NMBS leek me dus zeker interessant. Ik ben gestart in 2007. Ik was één van de eerste medewerkers van Securail.”
Drie verschillende gedaantes… op één uur tijd!
“Mijn belangrijkste taak is om in real time de teams in het station van Brussel-Zuid aan te sturen. Elke morgen bekijken we de taken en prioriteiten. Ook al kan je natuurlijk om 6u niet voorspellen wat er om 6u15 staat te gebeuren. Maar die afwisseling en onvoorspelbaarheid vind ik net fijn. We kanaliseren de reizigersstromen, verzekeren de veiligheid op de trein (zowel van de reizigers als het personeel), we controleren reizigers en hun bagage voor internationale ritten, enzovoort. En dat alles in een mixed team met Nederlandstalige en Franstalige collega’s.
Je maakt deel uit van de NMBS-familie, maar je bent ook gerechtelijk politieambtenaar. We zorgen voor de veiligheid op spoorwegdomein en we moeten daarbij soms hard optreden, maar we zijn er ook om de reizigers te informeren en op hun gemak te stellen. In de realiteit kun je dus op één uur tijd drie verschillende gedaantes aannemen.”
In de frontlinie
“Wij zijn eigenlijk de ogen van NMBS op het terrein. Is er een probleem langs de sporen? Een probleem in het station? Een ander incident? Securail staat er. We proberen zoveel mogelijk zelf op te lossen. Als dat niet mogelijk is, spelen we de informatie door naar het operations center. Op de trein of in het station vertegenwoordigen we NMBS. We moeten dus een voorbeeld stellen. Jammer genoeg komt dat beeld niet altijd goed over. De mensen mogen gerust wat meer interesse tonen in ons beroep. Je moet het echt met passie uitvoeren. Wat ik zelf het allermooist vind, is om mijn kennis te kunnen overdragen naar nieuwe collega’s. We hebben hier ook heel wat mogelijkheden. Zelf ben ik gestart in Brussel-Zuid, daarna ben ik naar een station dichter bij mijn woonplaats gegaan om nu, op mijn eigen vraag, de terugkeer te maken naar Brussel.”
Het doel? Dialoog.
“Voor mij is empathie en beleefdheid de essentie. Het beste wapen is altijd een gesprek. Natuurlijk schieten we in actie als het nodig is. De werkuren zijn wisselend en je moet ook goed op voorhand je vakantiedagen inplannen. Maar iemand helpen na een val, een kind dat gezocht wordt door Child Focus terugvinden, reizigers evacueren van een trein in panne, een zelfmoord voorkomen, een reanimatie uitvoeren: dat zijn de momenten waarvoor je het doet. Er zijn niet alleen maar voordelen, niet alleen maar nadelen, maar ik zou eerlijk gezegd geen andere job willen.”
Ook zin gekregen in een job bij NMBS? Ontdek onze jobs!