“Als Eerste assistent klanten ben je multifunctioneel inzetbaar.” 

Stefani, Eerste assistent klanten bij NMBS

“Ik ben eigenlijk bij NMBS terecht gekomen dankzij mijn buurvrouw. Zij raadde me aan om te solliciteren. Ik koos initieel voor de job van onderstationschef, maar het gesprek verliep niet zoals verwacht. Ze stelden mij daarop de job van rangeerder voor. Een eerder technische job waarbij je niet bang mag zijn om vuil te worden. Ik greep mijn kans! Dat is intussen 9 jaar geleden.” 

Manusje van alles 

“Na 4 jaar solliciteerde ik intern om eerste assistent klanten te worden. Het is mijn hoofdtaak om mensen met beperkte mobiliteit te helpen bij het op- en afstappen van de trein. Op een normale dag zijn er zo’n 7 rolstoelreizigers, maar op erg drukke dagen kan dat tot 25 oplopen. Gelukkig zijn we een heel hecht team en springen mijn collega’s bij als het druk is. Er zijn ook rustigere dagen. Dan is het mijn beurt om te helpen waar ik kan. Ik werk in Brussel-Centraal, wat een heel uitdagend station is. Het perron neemt er een bocht waardoor er meerdere mensen nodig zijn om toezicht te houden op een veilige aankomst en vertrek. Dat wij zo’n multifunctionele job hebben, vind ik heel fijn.” 

Pouvez-vous m’aider? Can you help me? 

“Bij je start is er een opleiding voorzien. Daarin leer je voornamelijk welke procedures je moet volgen, welk treinmaterieel er bestaat en hoe je een trein moet rangeren. Mijn ervaring als rangeerder komt dus zeker van pas. Talenkennis is ook wel belangrijk. Voornamelijk voor de veiligheid en het contact met je collega’s. In Brussel is het Engels ook een pluspunt. Mijn kennis van het Frans was eerder beperkt toen ik startte, maar ik heb intussen heel wat geleerd on the job.” 

Een goeie dag is voor mij ofwel een dag waarop het eerder rustig is ofwel net een dag waarop 101 dingen fout lopen maar waarop ik samen met mijn collega’s wel alle reizigers heb kunnen helpen. Het allerleukste vind ik dat je echt een band opbouwt met de reizigers. Je ziet vaak dezelfde mensen terugkomen en je leert elkaar kennen. Als eerste assistent klanten werk je in een ploegensysteem. Momenteel heb ik de nachtshift en dat vind ik wel zwaar. Anderzijds is het voordeel dat ik mijn zoontje veel kan zien.” 

Ook zin gekregen in een job als eerste assistent klanten bij NMBS? Ontdek onze jobs!