“Er is een hogesnelheidstrein vertrokken wat IT betreft.”
Pascal, ICT-Coördinator bij NMBS
“Ik ben bij NMBS gestart als treinbegeleider. Op dat moment was ik vooral op zoek naar een leuke uitdaging. Eerlijk gezegd was ik niet van plan om heel lang bij NMBS te blijven. Een interesse in IT heb ik altijd al gehad. Ik las magazines en schoolde mezelf bij door zelfstudie en avondschool. In 2013 kreeg ik de kans om projectmanager IT te worden binnen de directie waar de treinbegeleiders werkzaam zijn. Later ben ik verder doorgegroeid naar ICT-coördinator binnen diezelfde directie en intussen is mijn team ook al voor bijkomende diensten verantwoordelijk. Als team ondersteunen wij de personeelsleden met een focus op de business applicaties. Denk daarbij maar aan de ITRIS-applicatie voor treinbegeleiders of de eDrive (tablet) voor treinbestuurders. Omdat wij ingebed zitten in de directie, hebben wij echte kennis over wat de collega’s op het terrein op hun toestel te zien krijgen en kunnen we dus beter ondersteunen.”
Exponentiële groei
“Bij de start telde het team 9 mensen die rechtstreeks onder mijn verantwoordelijkheid vielen. Intussen is dat gegroeid naar meer dan 50. De ICT-assistants en business supportmedewerkers komen in rechtstreeks contact met de collega’s op de werkvloer. Daarnaast doen we ook aan Service Desk Management, Asset Management (wie bezit wat met welke software?) en hebben we een apart team met focus op mobiele toestellen. Zelf heb ik ook wel technische kennis, maar de expertise zit toch echt wel in mijn team en bij de collega’s van Ypto. Mijn rol is vooral om het team te ondersteunen en ook om belangrijke knopen door te hakken. Stel dat een voorziene interventie mis lijkt te gaan, dan wordt mijn advies gevraagd of we een roll-back doen (teruggaan naar de vorige situatie) of dat we verdergaan met de issue en zo snel mogelijk op zoek gaan naar de oplossing voor het blokkerende probleem. Het is dus belangrijk om snel te kunnen analyseren en de omvang en consequenties van een situatie in te schatten.”
Zoeken naar oplossingen
“Het leuke is de variatie die ik heb in mijn job. Het gaat over zowel hardware als software, je hebt dat specifieke inzicht in business knowledge en daarnaast volg ik ook transversale projecten mee op (bijvoorbeeld de uitrol van Microsoft 365). En het is ook heel uitdagend. Bijna dagelijks word je geconfronteerd met onvoorziene situaties. Als er een major incident wordt gemeld, heeft dat mogelijks impact op de operationele dienstverlening van NMBS. Er moet dus snel gehandeld worden. We zetten dan een mini-team op om met alle betrokkenen te communiceren. En wanneer de oplossing wordt gevonden, volgt natuurlijk de euforie. En dat is ook belangrijk: die successen vieren.”
De digitaliseringstrein
“In de toekomst wil ik graag nog transversaler gaan werken over de verschillende directies heen en ook met Ypto de samenwerking nog intensifiëren. Ik ben ervan overtuigd dat we op die manier nog efficiënter kunnen gaan werken. Bij mijn start voelde ik een duidelijke nood aan structuur, maar stelselmatig is die gegroeid. En intussen kan je echt wel stellen dat er hier een hogesnelheidstrein vertrokken is wat IT betreft. Digitalisering gebeurt in sneltempo, we werken op basis van IT-roadmaps en onze CIO is CIO of the year geworden. IT wordt duidelijk alsmaar belangrijker en ik ben fier dat ik daaraan kan meewerken.”
Ook zin gekregen in een job bij NMBS? Ontdek onze jobs!