"Samenwerken, problemen oplossen én voorkomen in de toekomst geeft me een adrenalineboost."

Elisa, project manager M7 bij NMBS

“Ik werk als project manager bij de dienst ‘Engineering’ van CW Mechelen. Een centrale werkplaats voorziet het groot treinonderhoud waar de tractiewerkplaatsen eerder kleine herstellingen uitvoeren. Een trein heeft een levensduur van zo’n 40 jaar en moet 4 à 5 keer in z’n leven bij ons binnenkomen. Die momenten bereiden wij zo goed mogelijk voor.  

Ik ben gestart met het modernisatieproject van het treintype MR75. Ik deed analyses en implementeerde verbetervoorstellen om de kwaliteit van dat onderhoud te verhogen. Na een half jaar vertrok de projectleider en kreeg ik de vraag om over te nemen. Daarover heb ik niet lang getwijfeld! Bij NMBS krijg je snel veel verantwoordelijkheid. Hoewel er natuurlijk veel op me af kwam op dat moment kon ik die kans niet laten liggen. 

Vorig jaar solliciteerde ik intern voor de functie van project manager voor het nieuwste treintype, de M7. Ik ben heel blij dat ik die uitdaging kan aangaan. Die trein is nog maar net aangekocht, dus de concrete voorbereidingen van het onderhoud zijn nog niet gestart. Er wordt bijvoorbeeld wel al gekeken naar een nieuwe werkhal om dat onderhoud optimaal te kunnen uitvoeren, de uitwerking van de onderhoudsstrategie en naar de bevoorrading van vervangonderdelen.  

Vooral de breedheid van de job spreekt me aan. Je moet goed het overzicht kunnen bewaren omdat je met veel zaken tegelijkertijd bezig bent; planning, budget, technische problemen, overleg met collega’s van de productieafdelingen en de centrale diensten in Brussel. Een goed netwerk is van onschatbare waarde. Je hebt natuurlijk technisch inzicht nodig, maar je hoeft zelf geen expert te zijn in elke materie. Die expert loopt hier wel ergens rond.  

Wanneer er een probleem opduikt, worden we vaak op de werkvloer geroepen om samen naar een oplossing te zoeken. Dat samenwerken, problemen oplossen én voorkomen in de toekomst geeft me een adrenalineboost. Door regelmatig op de werkvloer aanwezig te zijn, kunnen we ook betere verbetervoorstellen aanreiken. De frustraties van de technische teams en de problemen waarmee zij geconfronteerd worden, zeggen veel meer dan een technisch plan. 

Ik ga dagelijks van Gent naar Mechelen. Dat is een heel traject, maar de collega’s die mee pendelen maken het traject aangenamer. Ik probeer ook 1 dag per week van thuis uit te werken. Het team ‘Engineering’ is een jong en dynamisch team en ik hoop hier vooral nog veel te kunnen bijleren.” 

Ook zin gekregen in een job bij NMBS? Ontdek onze jobs!