“Krachtvoertuigen hebben geen geheimen voor mij.”

Joery, industrieel ingenieur bij NMBS

“Ik ben bij NMBS wat ze noemen een ‘expert materieel’. Dat betekent dat ik zorg voor handleidingen over de verschillende krachtvoertuigen (= spoorvoertuigen met tractie). Vandaag zijn dat 14 verschillende types. In de handleiding komen verschillende onderwerpen aan bod: Hoe moet je dit krachtvoertuig besturen? Wat moet je doen bij een panne? Waar vind je het brandblusapparaat? Je kan dit vergelijken met een handleiding van een nieuwe auto.” 

Theorie vs. praktijk 

 “De handleidingen worden gebruikt in de opleiding voor treinbestuurders en daarna als naslagwerk. Wij geven opleiding aan de instructeurs die op hun beurt de info doorgeven aan hun klas treinbestuurders. Je zou denken dat eens een handleiding klaar is, we ze niet meer moeten aanpassen. Maar dat klopt niet. Denk bijvoorbeeld aan het nieuwe ETCS-veiligheidssysteem dat tegen 2024 op al onze treinen geïnstalleerd moet zijn. We moeten ook de handleidingen daaraan aanpassen. Er kan ook een aanpassing nodig zijn na een incident of vertraging. Het is belangrijk om de handleiding te toetsen met de praktijk. Daarom probeer ik zo vaak als ik kan mee te rijden in de stuurpost. Zo kan ik bijvoorbeeld ook de leesbaarheid van de geschreven handleiding aftoetsen. Is het voor de treinbestuurder duidelijk wat er geschreven staat?” 

De digitaliseringstrein 

“Op 20 jaar tijd heb ik bij NMBS al heel wat zien veranderen. Onze handleidingen zijn nu ook beschikbaar op de tablets voor de treinbestuurders. Je merkt ook een toenemend belang van energie-efficiëntie. Zo denken we bijvoorbeeld na hoe we het energieverbruik kunnen reduceren tijdens rangeerbewegingen. Er is ook iemand van ons team aanwezig op InnoTrans. Dat is een internationale beurs voor spoorwegtechnologie en rollend materieel. Zo’n beurs is heel interessant om contacten te leggen en nieuwe trends op te snuiven. Tijdens de vorige editie zag je bijvoorbeeld dat er steeds meer kunststof wordt gebruikt in de trein. Kunststof zorgt er namelijk voor dat de totale massa van je trein daalt waardoor je energie efficiënter kan rijden.” 

Van chemie naar spoorwegtechnologie 

Mijn droom was eigenlijk om treinbestuurder te worden. Maar in die tijd, ik spreek over 1999, kwam je enkel met een technisch diploma in aanmerking. Met mijn master scheikunde lukte dat dus niet. Ik had wel die interesse in grote motoren en startte als technicus. Via interne examens kon ik doorgroeien tot de job die ik vandaag heb. Wanneer ik terugkijk ben ik tevreden over het parcours dat ik heb afgelegd.” 

Ook zin gekregen in een job bij NMBS? Ontdek onze jobs!