"Als jonge ingenieur krijg ik de ruimte om te experimenteren"
Er gebeurt veel bij NMBS. Heel veel. Van innovatieve ideeën om treinritten aangenamer te maken tot initiatieven die het werk van onze collega’s vergemakkelijken. Ook Louis realiseert elke dag straffe dingen bij NMBS. Zijn liefde voor problem solving komt goed van pas als planning expert. “Soms moet je oude werkmethodes in vraag durven te stellen.”
Tegen schenen schoppen
Wat Louis’ werk als planning expert inhoudt? “Als er aanpassingen nodig zijn aan het transportplan – bijvoorbeeld omdat Infrabel aan het spoor werkt – zoek ik de efficiëntste oplossing”, legt hij uit. “Ik analyseer welke aanpassingen haalbaar zijn in de planning, zodat we die op tijd kunnen uitvoeren en communiceren. Heel kort door de bocht gezegd: je kan áltijd van Gent naar Brussel rijden, maar je wil natuurlijk liever niet langs Antwerpen en Hasselt passeren. Mijn taak is dus om met innovatieve oplossingen te komen. Soms moet je dan al eens tegen schenen schoppen en oude werkmethodes in vraag durven te stellen.”
"Ik hou van problem solving en dat is
exact waar ik elke dag mee bezig ben."
“Ik hou van problem solving en dat is exact waar ik elke dag mee bezig ben”, zegt Louis. “De beslissingen die ik neem, worden ook effectief uitgevoerd en dat geeft mij veel voldoening. Het is tof om de trein te nemen en te beseffen dat die deel is van een oplossing die ik zelf bedacht heb. Mijn werk heeft impact op korte termijn. Het is niet iets waarvan ik pas binnen tien jaar het resultaat zal zien.”
Code en data
Na zijn studies burgerlijk ingenieur ging Louis aan de slag bij NMBS. “Ik heb altijd een fascinatie gehad voor openbaar vervoer, dus voor mij was dat een logische stap”, vertelt hij. “Het leukste aan mijn job vind ik de verantwoordelijkheid en vrijheid die ik hier krijg. Ik kan veel zelf beslissen en als ik het initiatief neem om bepaalde zaken aan te pakken of eens van dichterbij te bestuderen, wordt dat zeker geapprecieerd. Op die manier kan ik mijn job ook zelf mee vormgeven.”
"Naast mijn dagelijks taken kan ik
experimenterenmet andere projecten,
dat houdt me fris."
“Iets waar ik bijvoorbeeld graag mee experimenteer, is mijn eigen job efficiënter maken”, zegt Louis. “Via code en data-analyse probeer ik repetitieve taken te automatiseren, zodat ik meer tijd heb voor wat belangrijk is. Ik heb ook een Excel-tool ontwikkeld om de werkdruk op bepaalde treinlijnen te voorspellen. Door die te voeden met de juiste input krijg ik een – weliswaar theoretische – voorspelling dat het bijvoorbeeld in Antwerpen tijdens een specifiek weekend extra druk zal zijn. En dan kan ik daarop anticiperen in het transportplan. De ruimte die ik krijg om, naast mijn dagelijkse taken, ook te kunnen experimenteren met andere projecten houdt me fris.”