“Ons project draagt bij tot betere reizigersinformatie”

Raf & Jan, ingenieurs bij NMBS

Wie regelmatig de trein neemt, kan er niet naast kijken. Sinds enkele maanden zijn veel Desiro-treinen van de NMBS uitgerust met nieuwe informatieschermen. Ingenieurs Jan Pijpops en Raf Luyten werkten aan het project. Ze vertellen over hun eigen inbreng en de succesvolle samenwerking tussen verschillende diensten van NMBS.

Met een loopbaan van twintig jaar mag industrieel ingenieur – specialisatie elektromechanica, automatisering – Raf Luyten (48) zich tot de anciens rekenen bij NMBS. Hij startte op de ICT-afdeling en na verschillende tussenstops werkt hij momenteel bij NMBS Transport, de directie die onder andere het treinaanbod beheert. Raf hielp onder meer mee de draagbare toestellen voor treinbegeleiders te ontwikkelen. Hij is nu verantwoordelijk voor de digitale informatieverstrekking aan reizigers, zowel in de trein, in stations, via social media, op de website als in apps. Burgerlijk ingenieur werktuigkunde Jan Pijpops (30) is sinds vier jaar actief als ‘rolling stock engineer’ bij NMBS Technics, de directie die verantwoordelijk is voor het onderhoud en de modernisering van het rollend materiaal. Daarnaast begeleiden zij de aankoop van nieuwe treinen op technisch vlak.

Reiziger staat centraal

“Bij de aankoop van nieuwe Desiro-treinen vormde de vraag van reizigers naar meer en betere informatie de aanleiding om onze informatieverstrekking te optimaliseren”, vertelt Raf. “Om aan deze vraag te voldoen, werden de treinen uitgerust met informatieschermen waarmee we in real time kunnen communiceren. Na intern onderzoek bleek dat NMBS over genoeg talenten en kennis beschikte, maar verspreid over diverse afdelingen. De verschillende talenten, waaronder IT-, commerciële en technische profielen, werden bijeengebracht om samen een traject op te starten en de informatieverstrekking te verbeteren.”

Samen met zijn team schreef en verbeterde Raf de software van de schermen, die nu meer en correctere informatie bevatten over aansluitingen en reistijden. Jan Pijpops en zijn team stonden dan weer in voor de coördinatie en aansturing in de drie werkplaatsen die de software in de informatieschermen wijzigden. “Het overleg verliep zeer natuurlijk. De directie gaf ons de vrijheid om op ons eigen ritme te werken binnen de context van een strakke timing”, zegt Jan.

Afwisseling gegarandeerd

Zowel Jan als Raf benadrukken de afwisseling in hun job als een belangrijke meerwaarde. “Tijdens de looptijd van het project van de nieuwe informatieschermen waren we nog in diverse andere projecten actief. Dat is een constante in onze job: altijd ben je bezig met verschillende uitdagingen tegelijk, geen dag is dezelfde.”

Raf ervaart NMBS als een modern bedrijf met state of the art technologieën. “Medewerkers krijgen er diverse mogelijkheden om zich te ontplooien. Je komt immers met heel wat disciplines in aanraking, van elektromechanica tot elektronica en IT. NMBS biedt je volop opportuniteiten om je hierin te verdiepen.”

Een nieuwe wereld

“Toen ik startte bij NMBS ging er een nieuwe wereld voor mij open,” zegt Jan. “Ook al kreeg ik vanuit mijn opleiding heel wat kennis mee, spoorwegtechnologie is toch vaak een specifieke materie. Door te praten met ervaren medewerkers en op het terrein te gaan, kan je echter snel bijleren en krijg je de materie onder de knie.” Als ingenieur liggen er diverse mogelijkheden voor eigen initiatief, je krijgt de kans om diepgaande technologische problemen te onderzoeken en oplossingen aan te dragen. “Bij NMBS maak je deel uit van een breed georiënteerd bedrijf en zo moet ook je instelling zijn: een open blik en steeds bereid om samen te werken. Op die manier blijft je job zeer boeiend.” (bron: Jobat)

Ook zin gekregen in een job bij NMBS? Ontdek onze jobs!