“Wat er zo leuk aan is? Elke dag is anders.”

Miguel, commercieel bediende bij NMBS

Miguel startte 2,5 jaar geleden als commercieel bediende in het station van Brussels Airport. Een job met veel klantencontact in een unieke werkomgeving.

“In het middelbaar studeerde ik voor kapper, maar die job heb ik nooit gedaan. Een eerste job als verkoper betekende de start van mijn carrière en de start van mijn liefde voor het commerciële. Mijn vorige job was ook al op de luchthaven, in een wisselkantoor. Na 10 jaar was ik er wat op uitgekeken en had ik het gevoel dat ik wel een nieuwe uitdaging kon gebruiken.  Op aanraden van mijn broer, die ook bij de spoorwegen werkt, solliciteerde ik voor de job van commercieel bediende bij NMBS.

Bij je start krijg je een 8-tal weken opleiding. Je leert alles over de verschillende vervoersbewijzen en over de treintrajecten in binnen- en buitenland. Wat er zo leuk aan is? Elke dag is anders. Wie fulltime werkt, wisselt tijdens zijn shift tussen de kassa en de job van steward. De stewards helpen de reizigers aan de verkoopautomaten. Maar ook de periode van het jaar bepaalt veel. Zo komen er in de zomer veel toeristen bij ons over de vloer. Dan ben je soms een beetje een toeristische gids. In het najaar zijn dat eerder zakenmensen. Die hebben andere noden en vragen. Er komt dus veel meer bij kijken dan enkel het juiste ticket verkopen.

We werken in Brussels Airport met een team van ongeveer 25 mensen. Wij werken in een shiftensysteem. Voor mij is dat geen probleem. Ik deed dat vroeger ook al en dat valt heel goed te combineren met mijn privésituatie.

Een goede commercieel bediende kan prima met klanten omgaan, is geduldig én heeft een meer dan behoorlijke talenkennis. Hier in de luchthaven hoor je alle talen, bijvoorbeeld Turks, Spaans of Russisch. Elke taal die je extra beheerst is een pluspunt. Ik spreek zelf een mondje Spaans en kan dat op het werk geregeld gebruiken.”

Ook zin gekregen in een job als commercieel bediende bij NMBS? Ontdek onze jobs!