“Ik bied oplossingen voor de mobiliteitsproblemen van bedrijven.” 

Olivier, mobility advisor bij NMBS

“Al tijdens mijn studies begon ik te werken in de verkoop. Ik was inside sales representative en kreeg ook de kans om naar klanten toe te gaan met een nieuw product. Deze periode was heel leerrijk en heeft me doen beseffen dat ik graag onder de mensen kom. In mijn volgende job was ik accountmanager voor een ICT-bedrijf dat in Engeland gevestigd was. We verkochten hardware aan bedrijven. Door een verschuiving in het management sloeg de sfeer om en besloot ik te vertrekken. Via LinkedIn zag ik de vacature voor Mobility Advisor bij NMBS. Eerlijk? Ik was niet meteen overtuigd. Ik vond het moeilijk om me de jobinhoud voor te stellen en ik vond de trein niet echt sexy. Door me in het onderwerp te verdiepen moest ik mijn idee bijstellen.” 

Win-win-win 

“Bij mijn start kreeg ik een peter toegewezen die me de kneepjes van het vak leerde. Hij is in zijn vrije tijd makelaar en ik voetballer, dat klikte dus meteen! Ikzelf ben verantwoordelijk voor de regio Antwerpen en bijvoorbeeld het Rode Kruis is een klant van mij. Als Mobility Advisor ga je naar klanten toe en luister je naar hun mobiliteitsproblemen. Op basis van de producten die NMBS heeft, bieden we een oplossing aan. Het derdebetalerscontract verkopen we het vaakst, maar daarnaast bieden we bijvoorbeeld ook e-ticketing aan wat interessant is als een werknemer voor een seminarie een vervoersbewijs nodig heeft. We hebben bijvoorbeeld ook een formule om te combineren met de bedrijfswagen. Als Mobility Advisor heb je een adviserende rol. De eindbeslissing ligt altijd bij de klant. Ons doel is een win-win-win te creëren: voor de werkgever, de werknemers en NMBS zelf.”  

Proef eens van de trein 

“Ik woon zelf niet in de regio Antwerpen, maar ik volg het regionaal nieuws op de voet om op de hoogte te blijven. Daarnaast hebben we ook een knowledge departement dat ons op de hoogte houdt van ontwikkelingen en nieuwigheden. Zij weten ook alles over fiscaliteit en ondersteunen ons op dat vlak. Gaat een nieuw bedrijf zich dicht bij het station vestigen? Dan kunnen we bijvoorbeeld de actie “proef eens van de trein” voorstellen. Op die manier krijgen werknemers de kans om gedurende 1 maand gratis de trein uit te proberen en komen ze zo te weten of hun woon-werkverplaatsing haalbaar is met de trein. We nemen van deze testers ook enquêtes af om te polsen naar hun beleving. Op basis van deze data doen wij voorstellen om de dienstverlening te verbeteren.”  

Work-life balance 

“Meestal ben ik 4 dagen op 5 onderweg. Ik werk heel veel in de trein of in het station. Dat was in het begin wel aanpassen. In mijn vorige job had ik een bedrijfswagen, die moest ik inleveren. Ik stond daar niet voor te springen, maar nu ben ik super tevreden. Ik ben even lang onderweg, maar ik sta niet meer in de file en ik kan mails beantwoorden of lezen onderweg. Natuurlijk vloek ik ook wanneer mijn trein vertraging heeft, maar dankzij de nieuwe technologie kan je daar op anticiperen.  Ik heb nu meer tijd voor een leven na het werk. Je werkt alleen, maar elke week op dinsdag hebben we een teammeeting om de afgelopen week te overlopen.” 

Ook zin gekregen in een job bij NMBS? Ontdek onze jobs!