“Ik kon een paar woordjes Spaans maar vandaag kan ik vlot een discussie aangaan.”  

Lamia – stagiaire Steward (station Brussel-Noord) 

"Tijdens mijn middelbare opleiding Toerisme aan het Athénée royal Gatti de Gamond deed ik een stage als infomedewerker in station Brussel-Noord. Ik begroette reizigers, gaf hen de juiste vertrektijden mee en kocht samen met hen een biljet. Het is geen eentonige job: klanten vragen of we kunnen helpen met de kluisjes, welke metro ze best nemen tot hun eindbestemming, welk abonnement het interessantst is in hun situatie, … Elke dag ziet er anders uit want je weet nooit met welke vragen je zal te maken krijgen. Dat maakt het werk wel uitdagend. Momenteel werk ik tijdens de weekends nog steeds in het station als jobstudent.

Familiegevoel  

Tijdens mijn eerste stageweek werd uitgelegd welke info ik de reizigers in verschillende situaties moest meegeven. Ik had wel wat stress omdat ik nog niet zo goed Nederlands kon spreken. Mijn collega’s stelden mij gerust dat dat geen probleem was, en dat de klanten mij wel zouden begrijpen in de meeste gevallen. We zijn een relatief klein team dat echt voelt als een familie. Ze maakten me vanaf het begin duidelijk dat het veel beter is om een vraag te stellen dan met iets te blijven zitten en vervolgens een fout te maken. Dat deed ik dan ook, van “Kan een klant de huurtijd van een locker verlengen?” tot “Er zit 2 euro vast in de automaten, wat nu?”. Na mijn opleiding mocht ik meteen aan de slag.

Geduld is een schone zaak 

Je moet wel het hoofd koel kunnen houden in stressvolle situaties. Als er vertragingen zijn, is iedereen opgejaagd. Dan probeer ik vooral begrip op te brengen voor de situatie van de reiziger en stel ik andere routes voor. Nu gaat dat allemaal vlot maar de eerste keer was ik heel gestresseerd. In dat geval moet je kunnen relativeren. Ik ben eigenlijk van mezelf al een geduldig persoon maar als infomedewerker wordt je geduld af en toe wel eens op de proef gesteld. Ik heb al een reiziger gehad die mij 10 keer dezelfde vraag stelde en ik heb hem elke keer opnieuw naar het juiste spoor geleid. Hij was een uur te vroeg en moest gewoon nog even wachten. Toch moet je de 10e keer nog steeds even vriendelijk blijven want het is nu eenmaal een klant. In ons kantoor hangt in het groot de boodschap ‘Klant-centraal’ en dat is echt prioriteit.

Buenos días, ¿puedo ayudarle? 

Mijn talenkennis is enorm verbeterd. Ondertussen kan ik me redden in maar liefst 7 talen: van Italiaans tot Turks. Ik vind dat een enorm pluspunt. Ik heb al veel gewerkt als jobstudent maar als infomedewerker bij NMBS leer ik het meest. Ik kon een paar woordjes Spaans maar vandaag kan ik vlot een discussie aangaan. Het is dan ook verbazingwekkend met hoeveel mensen je elke dag praat. Dat sociaal contact zou ik niet meer kunnen missen.” 

Ook zin gekregen in een stage bij NMBS? Ontdek onze stages!