“Een lach op het gezicht toveren van onze treinbestuurders en reizigers die veilig en op tijd op hun bestemming aankomen, dat motiveert me al 30 jaar lang.” 

Eric, depanneerder bij NMBS 

“Hou je ervan om buiten te werken en hou je niet van routine? Ben je verzot op treinmaterieel en ben je leergierig? Dan heb ik een gouden raad voor jou: lees zeker verder en… solliciteer!  

Een ruitenwisser die vastzit, een deur die niet goed sluit, een beschadigd raam, een koplamp die vervangen moet worden, een defecte pantograaf, … en zo kan ik nog wel even doorgaan. Seizoensgebonden storingen of pannes die vaker voorkomen, maar wat vaststaat is dat elke interventie gelinkt is aan de veiligheid en het comfort van onze reizigers. Onze vaststellingen voeren we in op de computer of in onze tablet zodat de trein zo snel mogelijk hersteld kan worden in de werkplaats. We vervelen ons nooit en elke dag is anders. Uiteraard wachten de pannes niet tot zonsopgang. Daarom werken we in een 3x8-ploegensysteem zodat we altijd paraat staan.  

Hoe dat concreet in z’n werk gaat? De treinbestuurder noteert in het boordboek de problemen en informeert de helpdesk. Die probeert, vanop afstand, de panne te verhelpen. Lukt het niet? Dan wordt de verdeler op de hoogte gebracht die op zijn beurt naar het team depanneerders belt zodat wij ter plaatse kunnen gaan. Van teamwork gesproken! 

In 90% van de gevallen komt de trein naar het station en kan ik daar de interventie doen. Als dat niet lukt ga ik zelf ter plaatse.  

Twee locaties, twee manieren van werken 

Ik werk in het station Brussel-Zuid (en in de stations in de buurt) en in de bundel van Vorst.  

Als depanneerder in het station moet je heel snel kunnen beslissen. Optie 1: je verhelpt de panne onmiddellijk en de trein kan terug vertrekken. Optie 2: je zorgt ervoor dat het probleem geïsoleerd wordt en geen invloed heeft op de dienstverlening van die dag, maar de trein moet na de dienst wel naar de werkplaats voor onderhoud. Optie 3: je stelt onmiddellijk vast dat het probleem niet snel verholpen kan worden en in dat geval rijdt de trein, na overleg met de verdeler, naar de werkplaats voor onderhoud (of wordt daarnaartoe gesleept).  

In de bundel heb je meer ruimte om dieper in te gaan op de pannes omdat er minder tijdsdruk is om de trein terug snel te laten vertrekken. Er zitten namelijk geen reizigers aan boord. Daarom starten nieuwe collega’s altijd in de bundel om te leren over het treinmaterieel en de strikte veiligheidsvoorschriften zonder dat de trein onder stroom staat.  

Kalmte en koelbloedigheid  

Als depanneerder kom je in contact met treinbegeleiders en treinbestuurders die ontredderd zijn. Dan moet je het hoofd koel kunnen houden en de situatie zo snel mogelijk verbeteren. Van zodra je info krijgt van de treinbestuurder, begin je na te denken over mogelijke oplossingen. Daar doe ik het voor: een welgemeende dankjewel van de bestuurder en de reizigers die in alle veiligheid en op tijd op hun bestemming aankomen. En hop! We kunnen naar de volgende interventie.  

Tot snel, als collega? 😊” 

Ook zin gekregen in een job als technieker bij NMBS? Ontdek onze jobs!