“Ik hou van de combinatie van leiding geven en zelf de handen uit de mouwen steken.” 

Kevin, teamleader productie bij NMBS

“Ik ben verantwoordelijk voor een team van zes techniekers. Wij staan in voor het periodiek onderhoud van bepaalde treintypes en de installatie of upgrade van het Europese ETCS-veiligheidssysteem. Wij werken ’s nachts en daardoor is het takenpakket diverser dan dat van de collega’s die overdag werken. Overdag heb je een collega met specialisatie in elektriciteit, een andere in mechanica en nog een andere in schrijnwerkerij. Die opdeling is er ’s nachts niet. Wij springen overal bij. De uitdaging zit ‘m in het feit dat we vaak geconfronteerd worden met werkzaamheden die we nog niet eerder hebben uitgevoerd en dat er geen collega’s zijn om hulp aan te vragen. Dan starten we vanaf de werkinstructie. Het is al altijd gelukt en dat geeft veel voldoening! 

Een nachtshift is perfect te combineren met een gezinsleven; ik kan namelijk elke dag aan de schoolpoort staan. Enkel het weekend is aanpassen; dan werk ik niet en leef ik mee op het ritme van mijn gezin. Gelukkig heb ik niet veel slaap nodig. Ik heb nu zelfs spijt dat ik niet eerder een job gezocht heb met een vaste nachtdienst! Ik start mijn werkdag om 21u30. Daardoor kan ik nog met mijn collega van de late shift overleggen over de werkzaamheden die gebeurd zijn en wat er op onze planning staat. Op het einde van mijn shift maak ik een verslag op van wat wij gedaan hebben zodat de vroege shift kan overnemen. 

Deze nachtploeg bestaat nog niet heel lang. Ik startte bij NMBS zo’n vier jaar geleden in een 2- ploegensysteem. Na zes maanden werd de vraag gesteld op welke manier NMBS haar productie kon opdrijven. Ik stelde daarop voor om een nachtploeg op te starten. Dat idee werd positief onthaald en ik werd gevraagd of ik daarin de leiding wilde nemen. Ik gaf in mijn vorige job ook leiding dus dat is zeker iets dat me aanspreekt. Ik hou vooral van de combinatie tussen de leidinggevende taken en zelf de handen uit de mouwen steken.  

Na een carrière van 19 jaar bij Van Hool had ik het gevoel dat ik daar tegen een plafond botste. Ik kende heel wat mensen die de overstap hadden gemaakt naar NMBS en besloot hen te volgen. Al was dat in eerste instantie niet met 100% overtuiging. Hoe je een trein moet onderhouden, leer je niet op de schoolbanken en daarom komt er wel wat studiewerk kijken bij je start als technieker. Dat zag ik niet echt zitten. Uiteindelijk heb ik toch m’n kans gewaagd en is alles vlot verlopen. Ik heb er bewust voor gekozen om in een nieuwe firma terug van 0 te starten en mij omhoog te werken, zoals ik ook bij Van Hool deed. Na het studeren voor technieker besloot ik dan ook om onmiddellijk verder te gaan voor het niveau hoger.  

Ik kijk nog steeds positief terug op mijn carrière bij Van Hool. Ik heb daar ontzettend veel kunnen bijleren zowel op menselijk als op technisch vlak. Ik ben daar een echte plantrekker met grote zelfstandigheid geworden!” 

Ook zin gekregen in een technische job bij NMBS? Ontdek onze jobs!