"We gebruiken drones om de bovenkant van hogesnelheidstreinen te controleren op slijtage"
Er gebeurt veel bij NMBS. Heel veel. Van innovatieve ideeën om treinritten aangenamer te maken tot initiatieven die het werk van onze collega’s vergemakkelijken. Ook Tom realiseert elke dag straffe dingen bij NMBS. In de voorbije twintig jaar groeide hij uit tot dé mechanisch specialist in de werkplaats van Vorst. “Ik vind het leuk om regelmatig eens iets nieuws te proberen.”
Tijd winnen met drone
Als technical project manager houdt Tom zich bezig met speciaal onderhoud aan hogesnelheidstreinen. “Alles wat buiten het normale onderhoud valt, komt bij ons terecht”, vertelt hij. “Wij maken de planning op van de werken, voeren ze uit en volgen verder op. Sinds kort inspecteren we de bovenkant van hogesnelheidstreinen met een drone. Die vliegen over de treinen hier in onze werkplaats in Vorst. Wij sturen nadien die videobeelden op naar onze Franse collega’s en zij kijken na of er slijtage is en er dus laswerken nodig zijn.”
"Met een drone doe ik er twee uur over om een
hogesnelheidstrein te controleren. Vroeger was dat acht uur."
Het grote voordeel van die nieuwe werkwijze? Tijdswinst. “Wij hebben dakplatformen van 40 meter, maar zo’n trein is 200 meter lang. Je moet die dus voortdurend verplaatsen”, legt Tom uit. “Dat wil zeggen dat je ook elke keer de veiligheidsprocedures moet volgen en die nemen behoorlijk wat tijd in beslag. Met de drone moet ik de veiligheidsprocedure maar één keer uitvoeren. Ik doe er nu twee uur over om de trein te controleren in plaats van acht uur.”
Van technieker tot teamchef
“Mijn job is heel gevarieerd”, zegt Tom. “Soms vervangen we bijvoorbeeld een groot treinonderdeel dat maar om de tien jaar aan vernieuwing toe is. Ik werk al bijna 23 jaar bij NMBS en heb me hier nog geen seconde verveeld. Ik ben begonnen in de werkplaats van Vorst als mechanieker. Vervolgens ben ik doorgegroeid tot teamchef, maar ik heb op een bepaald moment ook de overstap naar een nieuw team gemaakt. Dat bouwde ik samen met een collega uit tot zo’n twaalf mensen. Ook daarna heb ik nog op verschillende afdelingen gewerkt. In al die jaren ben ik uitgegroeid tot mechanisch specialist in Vorst, zo sta ik wel bekend bij mijn collega’s.”
"Ik werk al bijna 23 jaar bij NMBS
en heb me hier nog geen seconde verveeld."
Die verschillende jobs zijn voor Tom absoluut een voordeel. “Ik vind het leuk om regelmatig iets nieuws te proberen”, zegt hij. “Het zorgt voor een nieuwe dynamiek in je job, en je leert andere mensen en diensten kennen. Onlangs ben ik vier dagen naar Le Havre in Frankrijk geweest. Daar stonden twee Eurostar-treinen die volledig gecontroleerd moesten worden om ze naar Lyon te kunnen slepen. Samen met twee collega’s hebben we dat voor onze rekening genomen. Dat was een heel toffe ervaring, zoiets maak je niet elke dag mee.”