“Elke dag hetzelfde uitzicht? Niets voor mij!”

Arif, treinbegeleider bij NMBS

“Mijn professionele carrière begon bij een andere vervoersmaatschappij, MIVB. Ik werkte er als buschauffeur. Na 6 jaar had ik genoeg van alle stress in het verkeer en werd het tijd voor iets anders. Samen met mijn vrouw startte ik een kruidenierszaak op. Jammer genoeg hebben we deze, door de vele concurrentie, na enkele jaren moeten sluiten. Ik ging dan aan de slag als loketmedewerker, maar het werken in vaste uren  was niets voor mij. Ik hou van een variabel uurrooster.”

Veelzijdige job

“Toevallig kwam ik op de vacature van treinbegeleider terecht. Mijn eerste idee was dat een treinbegeleider enkel ticketcontrole doet. Dankzij infosessies kwam ik te weten dat de job veel veelzijdiger is dan dat. Klantenservice is duidelijk de rode draad doorheen mijn professionele carrière. Ik hou ervan om steeds nieuwe mensen te ontmoeten. In mijn job nu zijn dat reizigers, maar even goed collega’s. Het contact met zoveel verschillende mensen is verrijkend.”

Vroege vogel

“Ik werk in de vroege diensten, maar ook daar verschillen de starturen van dag tot dag. Dat kan eens 3u ’s ochtends zijn, maar ook 5u30. Een gezonde levensstijl is heel belangrijk. Je moet op tijd naar bed gaan. En ook al kan je niet slapen, toch je ogen sluiten om te rusten. Wie in de vroege dienst werkt, is mee verantwoordelijk voor de eerste vertrekken. Met de taxi word je naar de bundel gebracht waar je samen met de treinbestuurder de trein klaarmaakt voor vertrek. Het is belangrijk dat je dan alert bent. Het gaat tenslotte over de veiligheid van de reizigers.

Als treinbegeleider is de veiligheid het allerbelangrijkste. Elke rit ben je verantwoordelijk voor honderden reizigers. Ik vind het leuk om altijd onderweg te zijn. Je ziet het landschap voorbijglijden, net een postkaart! Ik zou nooit terug kunnen keren naar een bureaujob. Elke dag hetzelfde uitzicht? Niets voor mij!”

Terugkeer naar de schoolbanken

“De opleiding is niet gemakkelijk, dat moet ik toegeven. Je moet enorm veel kennis vergaren over de veiligheidsprocedures, het productaanbod en het treinmaterieel. Op je 37e aan zo’n opleiding starten is uitdagend, maar je wordt enorm goed omringd. Wij zaten met 9 in de klas tussen de leeftijd van 18 en 50 jaar. Dat zijn collega’s waarmee ik vandaag nog steeds een goed contact heb. Intussen ben ik bijna 9 jaar als treinbegeleider aan de slag en ben ik ook mentor. Dat betekent dat ik nieuwe collega’s mee op sleeptouw neem. Bij NMBS heb je heel wat doorgroeimogelijkheden en het is duidelijk dat iedereen kansen krijgt.”

Ook zin gekregen in een job als treinbegeleider bij NMBS? Ontdek onze jobs!