“Ik zou zo opnieuw kiezen voor deze job.”
Kim, treinbegeleidster bij NMBS
“Als kind wilde ik vroedvrouw worden. Daarom koos ik in het middelbaar voor ‘gezondheids- en welzijnswetenschappen’. Maar tijdens de eerste stageperiode in de bachelor vroedkunde merkte ik dat die job niets voor mij was. Ik besliste dan om te gaan aankloppen bij de supermarkt waar ik als studente altijd had gewerkt. Ik ging daar aan de slag als kassierster.”
De liefde komt met de trein
“Mijn tante werkte op dat moment als treinbegeleidster in Oostende en heeft me aangemoedigd om ook voor die job te solliciteren. Ik slaagde echter niet voor de Franse taaltest. Intussen was ik wel overtuigd dat ik die job heel graag wou doen en ik ben dan ook blijven doorzetten. Ik heb mijn Frans opgefrist en bij de 2e poging was het wel raak! Met wat ik nu weet, zou ik het zo opnieuw doen en zelfs veel vroeger. Na mijn opleiding kon ik starten als treinbegeleidster in Antwerpen. Dat waren voor mij hele lange dagen door het vele pendelen. Gelukkig had ik op dat moment nog geen eigen huishouden te runnen. Intussen wordt er steeds vaker lokaal aangeworven om die lange trajecten te vermijden. Maar de start in Antwerpen heeft mij ook veel geluk gebracht. Ik heb daar namelijk mijn vriend leren kennen. Hij is treinbestuurder. Intussen wonen en werken we in Oostende.”
Geen ochtendraaf
“Vanuit Oostende vertrekt de trein naar Eupen. Die lijn doe ik heel graag: je ziet veel, je werkt in team (doordat het zo’n lange trein is) en je hebt veel contact met de reizigers. Daarnaast hou ik van het gevoel van steeds op reis te zijn en zelf te kunnen bepalen hoe ik mijn dienst invul. Het vroege opstaan doet soms wel pijn. Zeker in de winter wanneer het zo lang donker blijft. Maar anderzijds heb ik toch een voorkeur voor de vroege shifts. Dan heb je nog een hele namiddag vrij die je privé kan invullen. In Oostende zijn we met zo’n 90-tal treinbegeleiders. Dat zorgt ervoor dat er mogelijkheid is om je shift te wisselen naar je voorkeur. In kleinere stations met een kleiner team is dat natuurlijk niet altijd mogelijk.”
Reizigers informeren
“Een goede dag is voor mij een dag waarop alles loopt zoals het moet en ik op tijd terug in mijn vertrekstation sta. Maar uiteraard heb ik op die 9 jaar tijd ook al dagen meegemaakt waarop vanalles mis ging. Ik weet nog dat we bijvoorbeeld vast kwamen te zitten achter een stilstaande trein. We moesten rechtsomkeer maken. Mijn trein zat boordevol reizigers die verschillende talen spraken. Toen was het dus met handen en voeten uitleggen waarom we plots terugkeerden. Maar je merkt dan wel de appreciatie van de reizigers als je moeite doet om het in hun taal uit te leggen. In zo’n situaties is het belangrijk dat je het hoofd koel kan houden. Naast stressbestendig ben je ook best sociaal als treinbegeleider en toch ook wel assertief. Je moet op je strepen staan, maar je blijft altijd menselijk en probeert elke reiziger verder te helpen.”
Ook zin gekregen in een job als treinbegeleider bij NMBS? Ontdek onze jobs!