“Soms heb ik meer dan 800 reizigers mee. Dat is veel meer dan een vliegtuig!”
Arash, treinbestuurder bij NMBS
NMBS schakelt een versnelling hoger in haar dienstverlening naar de reizigers. Arash is een ancien in het vak en geeft je enkele goede redenen om je kandidaat te stellen.
Onlangs de IC-trein naar Amsterdam genomen? Dan is de kans groot dat Arash (49) je treinbestuurder was. Sinds januari spoort de sympathieke Schotenaar meerdere keren per week tussen de hoofdsteden van België en Nederland. Daarmee heeft zijn carrière bij NMBS een nieuwe wending genomen. Zelfs na achttien jaar blijft hij bij de spoorwegen nieuwe uitdagingen vinden. “Zonder twijfel is dat een van de belangrijkste redenen waarom ik dit werk zo graag doe”, vertelt Arash. “Als treinbestuurder kun je je eindeloos blijven ontwikkelen. Je kunt blijvend nieuwe lijnen of treinmaterieel verkennen. Na een poos kun je er zelfs voor kiezen om instructeur te worden en nieuwe collega’s op te leiden.”
De vrijheid van de treinbestuurder
Arash ziet nog meer voordelen aan de job. Dat je continu in beweging bent en altijd een ander uitzicht hebt bijvoorbeeld. “In de stuurpost heb ik nooit het gevoel dat ik tussen vier muren zit en er op mijn vingers wordt gekeken. Ik ervaar een groot gevoel van vrijheid wanneer ik aan het werk ben. Natuurlijk houdt dat ook een grote verantwoordelijkheid in en moet je heel goed veiligheidsprocedures kennen en respecteren. Wanneer je in de spits met een dubbeldekker rijdt, heb je vaak meer dan 800 reizigers achter je. Dat is meer dan in een vliegtuig! Dat vraagt een groot verantwoordelijkheidsgevoel én de juiste gedragscompetenties.”
De juiste competenties en een goede opleiding
Dat laatste is dan ook iets waar tijdens de screening van de kandidaten veel aandacht naar gaat. “Ik vind het zelfs doorslaggevender dan technische bagage”, zegt Arash. “Technische kennis kun je tijdens de opleiding nog altijd verwerven en aanscherpen. Wie als treinbestuurder start, volgt immers eerst 12 maanden opleiding. Stap voor stap leer je hoe het spoorwegnet is opgebouwd, hoe het treinverkeer wordt geregeld en hoe je met een trein moet rijden. Dat is voor een stuk technisch, maar het is niet de bedoeling dat je een mecanicien wordt”. Ook mensen zonder technische achtergrond komen dus zeker in aanmerking voor de job! “Je moet vooral weten wat je moet doen en wie je kan contacteren wanneer er onderweg problemen opduiken. En je moet vanzelfsprekend goed de veiligheids- en communicatieprocedures kunnen toepassen. Het is een stevig eerste jaar, maar laat je er vooral niet door afschrikken: je wordt heel goed begeleid tijdens de opleiding en leert veel van de ervaren treinbestuurders bij wie je in de stuurpost de kneepjes van het vak leert. Het is een prachtig beroep.”
Een interessant salarispakket in een bedrijf dat volop in beweging is
Mag je aan de opleiding starten, dan ontvang je in je eerste maand al meteen het loon van een treinbestuurder. Dat stijgt naar gemiddeld 2.200 euro netto per maand zodra je alleen in de stuurpost zit. Arash: “En daar mag je nog een resem extralegale voordelen bij tellen.
Binnenkort zullen we als treinbestuurders trouwens ook over een eigen tablet en smartphone beschikken, die we kunnen gebruiken wanneer de trein even opgehouden wordt of er een probleem is. Ze maken het mogelijk om sneller te communiceren en een oplossing te vinden. Het zal de efficiëntie van ons werk en de tevredenheid van de klanten zeker ten goede komen. Je voelt dat er bij NMBS veel aan het bewegen is.” (bron: Jobat)
Ook zin gekregen in een job als treinbestuurder bij NMBS? Ontdek onze jobs!