"Onze treinbestuurders oefenen in een levensechte simulator op onverwachte situaties"
Er gebeurt veel bij NMBS. Heel veel. Van innovatieve ideeën om treinritten aangenamer te maken tot initiatieven die het werk van onze collega’s vergemakkelijken. Ook Sien realiseert elke dag straffe dingen bij NMBS. Zij begeleidt treinbestuurders (in spe) bij zowel de theorie als praktijk. “Zit er iemand met vragen of een probleem? Mijn deur staat altijd open.”
Vrije vogel
Sien werkte eerst in een apotheek, maar kwam via haar papa – die als seingever werkte – bij NMBS terecht. “Ik ben begonnen als treinbestuurster in Poperinge”, vertelt ze. “Ik ben een vrije vogel en neem graag de touwtjes in handen, dus het was voor mij de ideale job. Uiteraard word je als treinbestuurder opgevolgd, maar er staat niemand op je vingers te kijken. Je werkt heel zelfstandig en dat vond ik een zalig gevoel.”
“Treinbestuurder is trouwens geen eenzaam beroep, zoals velen denken”, zegt Sien. “Je zit natuurlijk wel alleen in de stuurpost, maar je wérkt nooit alleen. Je doet dat samen met een treinbegeleider, een onderstationschef, een seingever, … Via een gsm en tablet sta je voortdurend in contact met je collega’s. Die zogezegde eenzaamheid schrikt mensen soms af, maar ik heb me als treinbestuurder nooit alleen gevoeld.”
Van theorie naar praktijk
“Na vier jaar in Poperinge ben ik naar Kortrijk geswitcht en daar deed ik mee met de examens om instructeur te worden. Vandaag leid ik dus onze huidige en toekomstige treinbestuurders op”, zegt Sien. Eén van de opvallendste dingen in die opleiding is een levensechte simulator waarin leerlingen hun eerste treinritten rijden. “Zo kunnen ze de theorie omzetten in de praktijk”, zegt Sien.
“Net in zeldzame, onverwachte situaties
is het belangrijk om juist te reageren.”
“Maar ook ervaren treinbestuurders oefenen in de simulator. Zij krijgen er situaties voorgeschoteld die ze maar zelden in het echt meemaken. Net in zulke onverwachte situaties is het belangrijk om juist te reageren. Denk maar aan een groen licht dat plots op rood springt, de hoogspanning die wegvalt of een reiziger die het alarm laat afgaan. Onze collega’s vinden de simulator een enorme meerwaarde. Ze vragen zelfs of ze nog vaker mogen komen oefenen.”
Geen nummer
Hoewel NMBS een grote organisatie is, voelt Sien zich absoluut geen nummer. “Toen ik zelf de opleiding tot treinbestuurder volgde, werd ik heel goed begeleid door mijn instructeurs en monitoren. Vandaag probeer ik dan ook hetzelfde te doen. Mijn deur staat altijd open. Zit er iemand met vragen of een probleem? Dan luister ik en zoeken we samen een oplossing. Ik heb al van verschillende collega’s gehoord dat ze heel tevreden zijn over de begeleiding hier. Daar ben ik best wel trots op.”