"Ik wist al sinds mijn veertiende dat ik treinbestuurder wilde worden.”

Xander, treinbestuurder bij NMBS 

Xanders passie voor treinen ontstond al op jonge leeftijd, toen hij op zijn negende begon met het verzamelen van modeltreinen. Tegen de tijd dat hij 14 was, wist hij dat hij treinbestuurder wilde worden. Die interesse werd aangewakkerd door zijn vader, die hem ook de liefde voor auto’s en andere voertuigen bijbracht. Wat ooit begon als een hobby, groeide jaren later uit tot zijn beroep. Al anderhalf jaar zit Xander ondertussen in de stuurpost van de trein.  

Van droom naar werkelijkheid 

“Tijdens de coronapandemie van 2020 behaalde ik mijn middelbareschooldiploma. Daarna zocht ik naar een studierichting, maar vond ik niet meteen iets dat mijn interesse prikkelde. Op dat moment stonden er geen vacatures open bij NMBS, dus besloot ik om eerst een jaar te werken als administratief assistent in Brussel. Zodra er weer vacatures beschikbaar waren, solliciteerde ik voor treinbestuurder.” 

De opleiding tot treinbestuurder was voor Xander een sprong in het diepe. “Ik wist niet precies wat ik kon verwachten, maar het vooruitzicht om met een trein te rijden was genoeg motivatie. De opleiding is wel vrij zwaar. Het vereist veel concentratie, en je moet veel leerstof kunnen verwerken. Gelukkig kwam ik bijna rechtstreeks van de schoolbanken en was ik een goede student. Daardoor geraakte ik vlot door de opleiding.” 

Op de rails 

Wat Xander het leukste vindt aan zijn job? “De uren zijn fijn. Als ik om 4 uur ‘s morgens moet beginnen, dan ben ik al klaar om 12 uur ‘s middags. Het is dan overal zalig rustig; zowel op de baan als in de winkels. Ook zie je prachtige landschappen als treinbestuurder, aangezien je het hele land doorreist. Verder is er een mooie balans tussen het sociale aspect als treinbestuurder, en het rustige aspect ervan. Ik kom ‘s morgens, wanneer ik mijn dienst begin in het depot, in contact met andere treinbestuurders. Daarna kan je, alleen, je werk doen vanuit de stuurpost.”  

“De drie beste kwaliteiten om te hebben als treinbestuurder? Eerst: flexibiliteit. Je moet onregelmatige uren aankunnen. Dan: concentratievermogen. Je moet je goed kunnen concentreren, zowel tijdens de opleiding als tijdens de job zelf. En ook: veiligheid. Je moet veilig en verantwoordelijk kunnen werken.” 

Toekomstambitie  

Binnen 5 à 10 jaar ziet hij zichzelf nog steeds treinbestuurder zijn. “En als dat niet lukt, dan zou ik graag bij NMBS blijven werken. Misschien kan ik tegen dan bij instructie werken en lesgeven aan toekomstige treinbestuurders. Tijdens mijn opleiding zeiden mijn medestudenten al dat ik de leerstof enorm goed kon uitleggen, dus waarom niet?”. 

Ook zin gekregen in een job als treinbestuurder bij NMBS? Ontdek onze jobs!