“Je bent het belangrijkste aanspreekpunt voor de reizigers. Hebben zij vragen, dan is het jouw taak om advies te geven. Dat vind ik heel fijn.”

Anneleen, treinbegeleidster bij NMBS

Een aantal jaar geleden liet Anneleen Lauwers haar bureaujob achter zich om treinbegeleidster te worden. Zo vond ze in één klap de job én de man van haar leven. Dat laatste is uiteraard een toevalstreffer, maar de volgende vijf voordelen zijn wél gegarandeerd als je gaat werken bij NMBS.

Geen twee dagen zijn dezelfde

“Vroeger zat ik acht uur per dag achter een bureau”, weet Anneleen nog goed. “Ik snakte naar een nieuwe uitdaging, dus toen ik zag dat NMBS op zoek was naar treinbegeleiders voelde ik me meteen aangesproken. Ik hou namelijk van contact met mensen, ik ben graag onderweg en ik heb een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Intussen zijn we zes jaar verder en ik heb nog geen seconde spijt gehad van mijn beslissing. In deze job zijn geen twee dagen gelijk! Omdat we steeds een andere route toegewezen krijgen, doorkruis ik het hele land. En ook op vlak van werkuren is er van sleur geen sprake. De treinen rijden bijna 24 uur op 24, dus wij werken in wisselende ploegen. Afwisselend ’s morgens, ’s avonds en in het weekend, maar dat wil wel zeggen dat ik midden in de week op mijn gemak mijn boodschappen kan doen.”

Je maakt echt een verschil

“Als treinbegeleider controleer je uiteraard de ticketjes van de passagiers, maar je doet nog veel meer”, vervolgt Anneleen. “Je bent het belangrijkste aanspreekpunt voor de reizigers. Hebben zij vragen, dan is het jouw taak om advies te geven. Dat vind ik heel fijn. Als een oudere vrouw mijn hand vastpakt en zegt ‘Mijn kind, leg eens uit hoe ik daar kan raken’, voelt het werkelijk hartverwarmend om voor haar het verschil te maken. Daarnaast moet je als treinbegeleider zorgen dat de treinen op tijd vertrekken en sta je in voor de veiligheid. Vorige week is er bijvoorbeeld een dame gevallen toen ze op de trein wou stappen. Ze was gewond aan haar been, dus mijn collega en ik hebben ons over haar ontfermd. Omdat we zagen dat haar kwetsuur ernstig was, hebben we de hulpdiensten verwittigd. De dokters stonden haar samen met onze onderstationschef en collega’s van Securail op te wachten aan haar eindhalte. Ook dat is onze job, we dragen heel wat verantwoordelijkheid.”

De collega’s zijn geweldig

Anneleen: “Veel mensen denken dat wij een vrij eenzame job hebben, als enige treinbegeleider tussen al die reizigers. Maar dat klopt niet, meestal zijn we met twee. We hebben ook vanop afstand contact met collega’s, we zien elkaar in het depot … Eigenlijk is de sfeer bij NMBS heel uniek. Je ziet vaak nieuwe gezichten, maar toch heb je meteen een hechte band met iedereen. Dat is helemaal anders dan in de privésector.”

Je leert veel bij

“Voor je start, krijg je een betaalde opleiding van 4,5 maanden. Je verdiept je onder andere in de commerciële reglementering rond biljetten, leert allerhande veiligheidsprocedures en maakt kennis met de seininrichting. Tijdens het werk krijg je bovendien de kans om volop je talen te oefenen. Treinbegeleiders moeten goed tweetalig zijn, om passagiers in het Nederlands en Frans te kunnen helpen, maar veel collega’s spreken ook Engels, soms zelfs Spaans, Italiaans … Dat komt altijd van pas.”

Je krijgt heel wat voordelen

“Omdat je Frans moet kunnen spreken, krijg je van de overheid een extra premie”, voegt Anneleen er nog aan toe. “Ook voor de vroege, late en weekendshiften is een tegemoetkoming voorzien. Als treinbegeleider reis je bovendien gratis met de trein in de Benelux en ook je gezin krijgt korting. We krijgen ook maaltijdcheques, een hospitalisatieverzekering … Er zijn dus heel wat voordelen, bovenop het mooie loon dat stijgt met je anciënniteit. Daarnaast zijn er verschillende mogelijkheden om door te groeien. Je kan examens afleggen om bijvoorbeeld een coachende rol op te nemen of les te geven. Kortom: bij de spoorwegen vind je alles wat je nodig hebt voor een boeiende carrière.”

Ook zin gekregen in een job als treinbegeleider bij NMBS? Ontdek onze jobs!